fbpx

OKAI Szerviz

GARANCIÁLIS FELTÉTELEK

  1. A 151/2003 (IX.22) kormányrendelet szerinti jótállás (Kötelező jótállás) időtartama:

 

1.1 A fogyasztó és Vállalkozás közötti szerződés keretében eladott, új tartós fogyasztási cikkekre (a továbbiakban: Termék)  

  • 10.000,- Ft – t elérő, de 100.000,- Ft-ot meg nem haladó bruttó vételár esetén 1 év; 
  • 100.000,- Ft-t meghaladó, de 250.000,- Ft– meg nem haladó bruttó vételár esetén 2 év; 
  • 250.000,- Ft feletti bruttó vételár esetén pedig 3 év. 

1.2 A kötelező jótállás körében jótállási igény a fentiek szerinti jótállási határidőn belül érvényesíthető. Ha a Vállalkozás kötelezettségének a fogyasztó felhívására – megfelelő határidőben – nem tesz eleget, a jótállási igény a felhívásban tűzött határidő elteltétől számított három hónapon belül akkor is érvényesíthető bíróság előtt, ha a jótállási idő már eltelt. E határidő elmulasztása jogvesztéssel jár. A fenti Kötelező jótállási határidők elmulasztása – az alábbiakban foglalt kivétellel – jogvesztéssel jár. A Termék a Kötelező jótállás esetén kijavításánál a jótállás időtartama meghosszabbodik a javításra átadás napjától kezdve azzal az idővel, amely alatt a fogyasztó a fogyasztási cikket a hiba miatt rendeltetésszerűen nem használhatta. 

 

1.3 A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása napjával kezdődik, vagy ha az üzembe helyezést a Vállalkozás vagy annak megbízottja végzi, úgy az üzembe helyezés napjával. Ha a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja. 

 

  1. A fogyasztó Kötelező jótállásból eredő jogai, azok érvényesíthetőségének helye és feltételei:

 

2.1 A Kötelező jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetők, amelynek nem tehető feltételévé a Termék felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása. A jótállási jegy szabálytalan kiállítása vagy a jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása a jótállás érvényességét nem érinti. Jótállási jegy a fogyasztó rendelkezésére bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlát vagy nyugtát – a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetők. 

 

2.2 A fogyasztó jótállási igényét a Vállalkozásnál érvényesítheti. A fogyasztó kijavítás iránti igényét a Vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén közvetlenül is érvényesítheti. A jótállásból eredő jogokat a Termék tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül. A felmerült hibát annak felfedezése után a 2013.évi V. törvény (Ptk) 6:162. §-ára figyelemmel, késedelem nélkül be kell jelenteni. A közlés késedelméből eredő kárért a fogyasztó felelős. 

 

2.3 A Kötelező jótállási igényt a Termék minden olyan hibája miatt határidőben érvényesítettnek kell tekinteni, amely a megjelölt hibát előidézte. Ha a fogyasztó a Kötelező jótállási igényét a Terméknek – a megjelölt hiba szempontjából – elkülöníthető része tekintetében érvényesíti, a Kötelező jótállási igény a dolog egyéb részeire nem minősül érvényesítettnek. 

 

2.4 A Kötelező jótállás a fogyasztó jogszabályból eredő szavatossági, illetve egyéb jogait nem érinti. 

 

2.5 A Kötelező jótállási igény alapján a kötelező jótállás keretébe tartozó hiba esetén a fogyasztó választása szerint  

– kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a Vállalkozásnak a másik jótállási igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a jótállási igény teljesítésével a fogyasztónak okozott érdeksérelmet, vagy 

az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, vagy a szerződéstől elállhat, ha a Vállalkozás (vagy közreműködője) a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a Ptk 6:159. § (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a fogyasztónak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. 

 

2.6 A fogyasztó a választott jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a Vállalkozásnak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a Vállalkozás adott okot, vagy az áttérés egyébként indokolt volt. A Vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett jótállási igényéról a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) 4. §-a szerint köteles – az ott meghatározott tartalommal – jegyzőkönyvet felvenni és annak másolatát haladéktalanul és igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére bocsátani. A Vállalkozás a termék javításra való átvételekor az NGM rendelet 6. §-a szerinti elismervény átadására köteles. 

 

2.7 A Kötelező jótállás körében a kijavítást vagy kicserélést – a termék tulajdonságaira és a fogyasztó által elvárható rendeltetésére figyelemmel – megfelelő határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve kell elvégezni. A Vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a tizenöt napot meghaladja, akkor a Vállalkozás a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere várható időtartamáról. A tájékoztatás a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén, elektronikus úton vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon történik. 

 

2.8 Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a Vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan többletköltségre, hanem köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a rendeltetésszerű használatot akadályozza. 

 

2.9 A Terméknek a kicseréléssel vagy a kijavítással érintett részére a Kötelező jótállási igény elévülése újból kezdődik. Ezt a szabályt kell alkalmazni arra az esetre is, ha a kijavítás következményeként új hiba keletkezik. 

 

2.10. A fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák által működtetett békéltető testületi eljárását is kezdeményezheti. 

 

  1. Egyéb rendelkezések:

 

3.1 Ha a jótállási jogok körébe eső hiba csak akkor orvosolható, amennyiben az azon kívül eső hiba először kijavításra, a fogyasztótól a jótállás körén kívül eső hiba fogyasztó általi elsőként történő megjavíttatása kérhető. A jótállasi jogon kívül eső hiba megjavíttatásának költségét a fogyasztónak kell viselnie, ez alatt értve pld a munkadíj, alkatrész és az esetleges szállítás költségét. 

 

3.2 A jótállásból fakadó felelősség, illetve kötelezettség nem áll fenn, ha a hiba a Termék fogyasztó részére való átadás után keletkezett okból következett be, így például, ha a hibát  

  • szakszerűtlen üzembe helyezés, szakszerűtlen kezelés 
  • természetes elhasználódás 
  • rendeltetésellenes használat, átalakítás, a használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül hagyása, attól eltérő használat, így többek között karbantartás hiánya vagy megfelelő beállítás elmulasztása 
  • helytelen tárolás, rongálás, szakszerűtlen szerelés, illetéktelen beavatkozás 
  • elemi kár, természeti csapás, túlfeszültség 
  • szokásos használaton túli használata által okozott hibák vagy károk, pld túlterhelés vagy extrém sportok céljára történő használat, kereskedelmi célú használata okozta.